GAZAN NAISTEN TILANTEESTA NAISTEN PÄIVÄNÄ 2024

”Naisten eriarvoisuutta ylläpitävät myös naisiin kohdistuviin ihmisoikeusloukkauksiin puuttumattomuus, kun tietämättömyys tai välinpitämättömyys naisten oikeuksista. Naisten oikeuksien haasteet ovat universaaleja, ne ovat arkipäivää myös meillä Suomessa.”

Assalaamu alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh

Olemme kaikki tietoisia kauheuksista mitä Palestiinassa ja eritoten Gazassa tapahtuu tälläkin hetkellä. Haluaisimme Kansainvälisen Naistenpäivänä hetkiseksi nostaa esille asian meidän naisten ja tyttöjen näkökulmasta. 

Miten naisten oikeuksista pidetään huolta sodan aikana? Otetaan esimerkiksi kuukautishygieniasta ja synnytyksen jälkivuodon aikaisesta hygieniasta huolehtiminen. Miten vaikeaa on noissa oloissa, ilman sähköä ja välillä jopa ilman vettäkin huolehtia hygieniasta. Synnytykset ilman kivunlievitystä, myös keisarileikkaukset. Pienet vastasyntyneet, joista monet kaipaavat lääketieteellistä apua, jota ei nyt tässä tilanteessa ole saatavilla. Ja toki myös isommat lapset. Aikuisetkin sairastavat ja heille myös ei ole tarjolla tarpeellisessa määrin kivunlievitystä, lääkitystä ym.

Nälänhätä on suuri ja moni nääntyy janoon ja nälkään. Apua ei saada perille ja yhä useampi joutuu tästä kärsimään tai jopa kuolemaan. Kotinsa taakse jättäminen ja pakoon lähteminen, on jättänyt ihmisiä, lapsia ja vauvoja vailla suojaa ja lepopaikkaa, elämä on pelkkää selviytymistä äärimmäisen vaikeissa oloissa ja vain Allahista turvaa hakien. Kuinka kauan maailma sulkee silmänsä heidän kärsimykseltään?  

Muistattehan tehdä du’aa kaikille, jotka kärsivät ympäri maailmaa ja nostakaa heidän asiansa Allahin luokse.

Ya Allah Ar-Rahmaan, Armeliain armahtakoon sodan uhreja (ole armollinen noille, jotka kärsivät sodassa ja kokevat nälkää, menettävät elämänsä ja tuntevat yksinäisyyttä). 

Ya Allah Al-Muhaymin – meidän Tarkkailijamme ja Suojelijamme. Suojaa meitä ja kaikkia fitnasta, harhaanjohdatukselta ja sydämen kylmentymiseltä, pahuudesta ja sairauksista. Sinä olet meidän Vartijamme ja Suojelijamme. Suojele ihmisiä, jotka ovat vihan, epäoikeudenmukaisuuden, nälän ja pahuuden uhreja. Suojele noita ihmisiä, jotka taistelevat olemassaolostaan ja oikeudesta elää. 

Al-Jabbaar, Ar-Razzaaq, Al-Hakam – Suojele meitä epäoikeudenmukaisuudelta ja epäinhimilliseltä kohtelulta ja ruoki heitä. Sinä olet Hän, joka tuot aina oikeutta, joka tilanteessa, kaikille. Ya Allah, korjaa epäkohdat ja ratkaise umman ongelmat. Tarjoa ummalle, joka on sodassa – ruokaa, suojaa ja voimia jatkaa taistelua oikeuden puolesta.

Ya Ash-Shaheed – mikään mitä teemme ei jää kirjaamatta, Sinulta, joka olet aina läsnä ja Kaikennäkevä. Sinä olet perimmäinen Tuomiopäivän Todistaja, joten auta meitä muistamaan, että olet meidän Todistajamme, ja auta meitä puolustamaa totuutta. Ya Allah Al-Waliy – Olet meidän Suojelijamme, suojele meitä sorrolta ja ihmisten pahuudelta.

Musliminaisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia. Hyvää Kansainvälistä Naistenpäivää. Muistakaa muslimeiden oikeuksien puolustaminen kansanmurhan ja sodan aikana.

Lähteet: 

  • International Women’s Day 2024 campaign theme: Inspire Inclusion | International Women’s Day

https://www.internationalwomensday.com/

  • Naiset ja rauha

https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/rauha-ja-turvallisuus/naiset-ja-rauha

  • UN-women Suomen Naiset, rauha ja turvallisuus -verkosto

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160745/01_18_UM__Naiset_rauha_turvallisuus.pdf

NÄKÖKULMA HIJABIIN

Assalaamu alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh kaikki siskot ja rauhaa kaikille ei-muslimeille.

Olette varmasti kaikki kuulleet, että Ranskassa kielletään abayan käyttö kouluissa. Abayahan on väljä pitkähihainen pitkä mekko, jota monet musliminaiset käyttävät liikkuessaan julkisilla paikoilla. Yleensä sen kaverina on huivi, ja kokonaisuus on eräs versio hijabista. Asia koskettaa hyvin monia musliminaisia myös Suomessa, jossa pukeutuminen hijabiin eri muodoissaan herättää usein vihaa. Käytän itse päivittäin ulkona liikkuessani hijabia, joka minun tapauksessani koostuu alushuivista, abayasta ja pitkästä huivista. Tämä on minulle uskonnonvapauden suoma oikeus ja olenkin kiitollinen, että saan asua Suomessa, jossa on mahdollisuus pukeutua haluamallaan tavalla. Olen islamiin palannut suomalaisnainen ja eritoten palaamiseni jälkeen minulle on muodostunut sydämen asiaksi suomalaiset arvot uskonnonvapaus ja vapaus muissakin muodoissaan, vaikka islam onkin ohjenuorani elämään kaikilla sen osa-alueilla. 

Haluan korostaa, että kaikki musliminaiset eivät käytä huivia, abayaa, jilbabia tms islamiin liitettävää vaatetusta. Tämä on minusta aivan hyväksyttävää ja haluankin sanoa, että pukeutumisen tulee aina olla oma valinta ja kuvastaa omaa identiteettiä uskosta riippumatta. Minulle tärkeää on pukeutua huiviin ja abayaan Allahin vuoksi, minua ei kukaan ole huiviin ja abayaan pakottanut. Tiedän, että maailmalla on paljon naisia, jotka on pakotettu käyttämään huivia vastoin tahtoaan, mutta se ei ole tämän kirjoituksen pointti. Tällä kirjoituksella haluan tuoda esiin myös sitä kenties vähemmän tunnettua ja hyväksyttyä näkökulmaa, että huivi ja abaya on oma valinta. Käytän Ranskan vuoksi tässä sanoja huivi ja abaya, mutta tämä koskee kaikkea islamiin liittyvää vaatetusta; burqinista jilbabiin ja niqabiin. 

Jutellessani asiasta muiden musliminaisten kanssa seuraavat asiat tulevat toistuvasti esille:

  • abayan pukeminen Allahin vuoksi
  • abayan pukeminen, jotta tunnistettaisiin muslimiksi
  • abayan pukemisen tuoma turvallisuuden tunne
  • abayan pukeminen on useimmissa tapauksissa oma henkilökohtainen valinta

Korostan jälleen, jokaisella on oikeus pukeutua kuten parhaaksi näkee ja oikeaksi kokee. Haluan saman oikeuden itselleni myös jatkossa. Mutta avaan hieman kohtaa turvallisuuden tunne:

Eräällä ystävällä on murrosikäinen, yläastetta käyvä muslimityttö. Hän käyttää hijabia ja uidessaan hän käyttää äitinsä tekemää burqinia. Burqinihan herättää suuria tunteita kanssaihmisissä, vaikka sekin on vain uima-asu, jossa vähän runsaammin uima-asuun sopivaa kangasta. Tämän tytön luokkatoverien äideistä muutama oli soittanut ystävälleni, voisikohan hän ommella burqinit myös heidän ei-muslimitytöilleen, koska herkässä iässä olevat tytöt kaipaavat burqinin peittävyyden tuomaa turvallisuuden tunnetta. Tämä turvallisuuden tunne on monilla vanhemmillakin musliminaisilla, myös allekirjoittanut kokee olonsa turvallisemmaksi pukeutuessaan peittävästi, kun ei ole niin kovin tuomittavana ja arvosteltavana jokaisen kurvinsa kanssa.

Abayan pukemisen oman henkilökohtaisen valinnan puki loistavasti sanoiksi oma kristitty äitini. Siteeraan seuraavaksi suoraan hänen sanojansa:

”Mua kiukuttaa, kun musliminaisten pukeutumisesta puhutaan, niin väitetään, että muslimimiehet pakottavat käyttämään niitä. Ei oteta huomioon, että naiset, jotka todella elävät islamin uskon mukaan käyttävät niitä Allahin kunniaksi.” 

Alhamdulillah wa jazaakillaahu khayran rakas äitini. (Jumalalle kuuluvat kaikki kiitokset ja Jumala palkitkoon sinua hyvällä)). Nämä sanat todella koskettivat sydäntäni.

Toivon, että kirjoitukseni avaa uusia silmiä ymmärtämään myös meidän abayaan ja jilbabiin pukeutuvien musliminaisten kanta asiaan ja herättää aidosti keskustelua. Asiavirheet ovat vain allekirjoittaneen vastuulla, kaikki ylistys ja kunnia Allahille, joka on suonut meille mahdollisuuden palvella yksin Häntä ja antanut tälle maalle uskonnonvapauden.